Böcker

Böcker

lördag 1 september 2012

Zombier i regn

Nu är det september och höstrusket verkar definitivt ha kommit för att stanna. Inte för att det egentligen är så stor skillnad  med tanke på hur regnig den här sommaren varit, men litet mörkare och kallare har det ändå blivit. Och med det har det definitivt blivit dags att sammanfatta årets zombiesommar.

Zombiesommaren var aldrig menat att vara något mer ambitiöst sommarläsningsprojekt, inte som t.ex. den gången för ett antal år sedan när jag bestämde mig för att ta mig igenom alla Selma Lagerlöfs romaner över en sommar (det gick bra!). Jag har i alla fall plöjt ett antal zombieböcker och hunnit med att recensera flera av dem här på bloggen. Ytterligare några recensioner kommer kanske framöver, vi får se.

De här böckerna har jag läst:
Something strange and deadly av Susan Dennard
Varma kroppar av Isaac Marion
Dearly Departed av Lia Habel
De vassa tändernas skog av Carrie Ryan
De dödas strand av Carrie Ryan
Hare Moon av Carrie Ryan
Världskrig Z av Max Brooks
Diary of the Displaced av Glenn James

Det blev alltså en hel del böcker lästa och även om alla handlar om zombier är de sinsemellan ganska olika. Det är rätt mycket postapkalyps, men även litet romantik och steampunk. Jag kan rekommendera allihopa till den som letar efter bra zombieläsning!

5 kommentarer:

  1. Hallå! Kul sommarprojekt! Och kul att du hittade Hare Moon via Swedish Zombie. Det skulle vara kul om du recenserade Diary of the Displaced och Dearly Departed. Den senare har jag haft liggande i kön hur länge som helst snart utan att få den läst. Men jag ska. Dennards bok ska jag i detta nu köpa på Amazon, på grund av vad du skrev om den. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från Swedish zombie finns jag också tipset att Diary of the Displaced fanns att ladda ner gratis på Amazon, tack så mycket för det! :) Och det kommer att bli recensioner på de övriga böckerna snart också, jag har en liten hög med lästa böcker som jag betar av en efter en.

      Radera
  2. Grymt!!! Har två av Carry Ryan kvar och är grymt sugen nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte särskilt bra om De dödas strand och hoppas att den tredje delen är ännu bättre!

      Radera
    2. Låter lovande! Ska försöka hinna med dem innan jul båda två för tycker att jag har väntat länge nog nu :)

      Radera