Böcker

Böcker

onsdag 12 september 2012

Johan Theorin: På stort alvar

Johan Theorin är en författare vars böcker nått stora framgångar på senare år. Av hans Ölandsromaner tycker jag att Nattfåk är den bästa, det är en rätt så creepy och väldigt sorglig historia som man blir riktigt gripen av. Även Skumtimmen var okej, medan jag inte alls gillade Blodläge som var litet småtrist och där jag hade svårt att känna något för huvudpersonerna. I år har Johan Theorin dessutom släppt novellsamlingen På stort alvar, vilket som titeln antyder är berättelser som utspelar sig på Öland. Det är sammanlagt 15 noveller som dessutom har gemensamt att de är mystiska och skrämmande, om än i varierande grad. Ett par av dem är renodlade spökhistorier, andra sådana som rör oförklarliga händelser eller dolda hemligheter som kommer i dagen. I vissa av novellerna får det som händer en naturlig förklaring, men inte i alla.

Flera av berättelserna handlar om fiskaren Gerlof, en person som vana läsare av Theorins böcker känner igen från de tidigare Ölandsromanerna. I dem har han inte varit huvudperson, men har återkommit i alla tre och vad jag förstår blivit en favorit hos många i läsekretsen. Jag har aldrig riktigt begripit det där och i På stort alvar tycker jag inte att Gerlof-novellerna är de starkaste bidragen. T.ex. är "Perro del mar" mest konstig och "Vita frun" rätt fånig. Bäst blir det istället i de noveller som har en mer renodlad skräcktematik och där Gerlof inte förekommer. Riktigt bra blir det i berättelsen om guiden som håller spökvandringar på Alvaret (vilket gör att han börjar bli rädd själv) och den om paret som flyttar in i en villa där det i trädgården finns ett hål med formen av en grav. Novellerna är dock litet för korta för att man skall hinna bli rädd på allvar, det känns som att de tar slut litet för snabbt för att man skall hinna sugas in i någon riktig stämning.

På stort alvar är en småtrevlig bok som man läser rätt snabbt. På sätt och vis känns den som något av en bagatell, en bok man läser i väntan på nästa "riktiga" roman från Johan Theorin. Vi får väl se vad som kommer framöver...

3 kommentarer:

  1. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska läsa eller ej. Precis som du gillade jag Nattfåk mest och Blodläge minst och Gerlof har inte heller jag förstått riktigt. Nåväl, vi får se hur det blir :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den där Gerlof-hypen har jag aldrig riktigt förstått. På stort alvar var inte någon dåligt bok, men som läsupplevelse var den ändå ljusår ifrån Nattfåk. Inte samma känsla alls.

      Radera
  2. Älskar Gerlof och gillade verkligen den här novellsamlingen. Blodläge var däremot ett riktigt lågvattenmärke

    SvaraRadera