Böcker

Böcker

måndag 24 september 2012

Isländsk magi

Lyrans noblesser föreslår denna vecka att man skall tipsa om tre nordiska favoritförfattare eller favoritböcker. Nordisk litteratur är tema för årets bokmässa, och efter som den börjar denna vecka passar det här bra som tematrio.

När jag funderar över vilka nordiska författare jag gillar, så inser jag att det framför allt är de isländska som jag fallit för. Det kan kanske tyckas litet konstigt med tanke på att jag tidigare skrivit ett blogginlägg med rubriken "Därför hatar jag Island", men man måste ju inte åka dit för att uppskatta de isländska författarna...

Island är känt för sin urgamla berättartradition allt sedan den isländska sagalitteraturen, och att det här levt kvar märks även i modern litteratur. De isländska författarna verkar ha en särskild känsla för att fånga det mystiska och magiska i tillvaron, men utan att det blir flummigt eller konstigt. Jag har valt ut tre isländska böcker som jag uppskattat mycket och som alla tre är väldigt spännande:

- Tredje tecknet av Yrsa Sigurdardottir. Det här är den första boken i serien om advokaten Thora, där hon undersöker ett märkligt dödsfall. Polisen tror att den bakomliggande orsaken är droger, men Thora upptäcker att det är mer komplicerat än så. På något mystiskt sätt verkar det finnas kopplingar långt bakåt i tiden, till den tid när det häxprocesser förekom på Island.

- Gunlöds saga av Svava Jakobsdóttir. En flicka grips av polisen för att ha försökt stjäla en antik guldskål på ett museum. Hennes mamma försöker ta reda på vad som hänt, och det visar sig att flickan hävdar att hon genom guldskålen fått en slags magiska syner där upplevt den gamla isländska myten om Gunnlöd. Alla tror att det rör sig om sinnesförvirring, men mamman börjar inse att det kanske inte är så enkelt. Den här väldigt fascinerande boken finns utgiven på svenska, dock verkar den vara svår att få tag på numera. På engelska finns den däremot i nätbokhandlarna.

- Frostnätter av Arnaldur Indridasson. Det här är en deckarförfattare som skrivit en hel serie böcker om den isländske polisen Erlendur. I Frostnätter undersöker han ett dödsfall med en kvinna som verkar ha tagit livet av sig, men han upptäcker att det finns en del konstigheter som måste undersökas närmare –  till exempel att hon före sin död deltagit i en seans. Många trådar från det förflutna visar sig gå att knyta ihop i denna mycket spännande bok.

8 kommentarer:

  1. Åh, jag gillar också Arnaldur väldigt mycket! Och Tredje tecknet har jag oläst i hyllan...Själv skulle jag gärna åka till Island, är rätt nyfiken på det lilla landet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara man slipper kombinationen jobb och magsjuka så tror jag Island kan vara väldigt trevligt. Tredje tecknet rekommenderar jag, fast den var rätt otäck!

      Radera
  2. Oj, men här kommer ju fina tips på isländksa böcker. Speciellt "Gunlöds saga" verkar intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunlöds saga var jättebra! Synd som sagt att den inte går att köpa längre, men kanske den finns på antikvariat?

      Radera
  3. Den enda av dina nämnda författare som jag läst är Arnaldur Indridasson. Kul med nya författartips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar komma mycket bra isländsk litteratur, hoppas bara att den översätts också. Min isländska är rätt begränsad...

      Radera
  4. Arnaldur är ju en favorit och två böcker av Yrsa Sigurdardottir står olästa i hyllan.

    Jag älskade Island när jag var där, men det var varken jobb eller magsjuka för mig. Bara nöje :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla platser blir blir nog bättre utan magsjuka, inte bara Island. :)
      Men alldeles oavsett har det kommit många bra författare därifrån!

      Radera