Böcker

Böcker

tisdag 30 april 2013

Aprilsammanfattning


Ännu en månad har tagit slut och nu kan vi alltså lägga april till handlingarna också. Här på bloggen har den gångna månaden faktiskt till stor del kommit att handla om serier. Det började med den efterlängtade Berättelser från Engelsfors, sedan kom väldigt överraskande Joe Abercrombies hjälte Logen Ninefingers i en serieversion som dessutom publiceras på nätet. Slutet av månaden innehöll Stockholms internationella seriefestival, vilket också föranledde en mängd serierecensioner: Joe Hills Locke & Key, seriemördarskräckisen Echoes, Anne Rices Claudia's story, litet stålmannen och dessutom ett kärt återseende med en ny bok i serien om Theos ockulta kuriositeter.

Utöver detta har det blivit några riktigt bra thrillers: Six Years av Harlan Coben och Onda flickor av Alex Marwood. Den riktigt stora höjdpunkten bland månadens böcker var dock Den mörka staden, sista delen i Carrie Ryans zombiepostapokalypstrilogi. Precis så bra som jag hade hoppats att den skulle vara!

Annars har det mest varit peppning inför framtida utgivning. Jag har diskuterat alternativa titlar och omslag på kommande böcker av Joe Hill, Stephen King och S.J. Bolton. Den senare boken har jag dessutom redan fått hem i brevlådan, förhoppningsvis hinner jag läsa den under maj. Som vanligt, höll jag på att säga, har jag klagat på radions litteraturbevakning, denna gång en synnerligen oinspirerad diskussion av Berättelser från Engelsfors. Riktigt roligt att höra var dock nyheten att det återigen ser ut som att Cirkeln kommer att bli film.

Vad gäller framtiden så har jag stora förhoppningar när det gäller maj månad. Jag har högvis med intressanta böcker att läsa, samtidigt som det nu också blir en del lediga dagar som jag inte redan på förhand har intecknade med annat. Litet avslappnad läsro hoppas jag få, inte minst så att det blir spännande böcker att skriva om här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar