Böcker

Böcker

lördag 2 februari 2013

Happy bookaholic – om lyckan med att shoppa böcker


Jag skrev häromdagen om att bokförsäljningen gått ned förra året, men många av oss bokbloggare gör nog vårt bästa för att motverka den saken. På ett antal bokbloggar cirkulerar det en enkät som handlar om hur man köper böcker, och den tänkte jag svara på eftersom just bokshoppning är något som ligger mig mycket varmt om hjärtat. 

1. Vad älskar du med att köpa nya böcker?
Exakt vad det är jag gillar med att köpa böcker är svårt att svara på, men det är något som jag ända sedan jag var mycket liten verkligen har älskat. Det förekommer att jag impulsköper ibland, men för det mesta är mina inköp resultatet av en noggrann research där jag sökt på nätet, tittat i bokhandlar, skrivit listor och planerat. Att leta efter böcker som jag kanske någon gång kommer att köpa är nog det bland det trevligaste jag vet, förutom själva läsandet förstås... 

2. Hur ofta köper du nya böcker? 

Det varierar, men ofta. Ett antal varje månad, definitivt.

3. Fysisk bokaffär eller bokhandlar online - vad föredrar du?

Bägge är viktiga för mig. Nätbokhandlar har ett större utbud och därför köper jag mycket därifrån. Framför allt har jag handlat mycket på nätet när det gäller facklitteratur som jag behövt till min forskning, där räcker vanliga bokhandlar verkligen inte till. Riktiga bokhandlar har fördelen att man kan titta på böckerna och få med sig dem på en gång. Där kan man hitta en spännande bok som man kan köpa och börja läsa så snart man har betalat, med nätbokhandlar måste man vara utrustad med tålamod. 

4. Har du någon favorit bokaffär? 

SF-bokhandeln i Stockholm och English bookshop i Uppsala. Sedan får man inte glömma Pocketshop, där jag ofta tittar in i de olika affärerna som finns på centralen och på Östermalmstorg i Stockholm. Diverse bokhandlar i Berlin och London besöker jag också gärna. Bland nätbokhandlarna brukade jag handla mycket på Bokus, men har gått över till Adlibris på grund av att de har bättre alternativ för frakten. Sedan får man inte glömma Antikvariat.net, där man kan hitta begagnade böcker. En fördel där är att man kan se var någonstans en bok finns, och är det ett antikvariat som ligger nära kan man gå till dit och köpa den själv. Annars är det enkelt att beställa så kommer den med posten. Begagnade böcker köper jag också gärna från Bokbörsen. 

5. Brukar du förbeställa böcker? 
Det händer, men inte särskilt ofta. Jag vill gärna ha koll på när intressanta böcker kommer ut, men det är sällan jag känner ett så stort behov av någon viss bok att jag måste förboka. Istället händer det ibland att jag samma dag som den kommer ut går till en bokhandel där jag tror boken kommer att finnas. Så gjorde jag till exempel när Eld kom ut i våras. Kan faktiskt inte påminna mig när jag förbeställde något senast, men under Harry Potter-åren kändes det väldigt viktigt att göra det. HP-böckerna kom ju alltid på sommaren och därför blev det beställningar till bokhandlar som låg runt om i landet eftersom jag just på utgivningsdagen alltid hade planerat att vara på besök hos vänner eller släktingar som bodde långt bort. 

6. Har du en månadsbudget för bokinköp som du inte får överskrida?

Nej.

7. Bokköpsstopp - är det något för dig?

Det finns perioder när jag inte köper något, men då är det för att jag inte känner för det just då. Men något påtvingat köpstopp tror jag inte skulle passa mig. Visserligen har jag egentligen väldigt fullt i bokhyllorna, men det där med platsbrist löser sig alltid på något sätt.  

8. Hur stor är din bokönskelista?

Lång, och den växer ständigt när jag snappar upp nya intressanta titlar. Jag har både en lista på Adlibris och en på Goodreads, samt också diverse boktitlar uppskrivna på lösa lappar som ligger och dräller på skrivbordet. 

9. Vilka tre böcker (från din önskelista eller förbeställningslista) vill du äga NU? 

Den var svår, för det dyker alltid upp massor med böcker som jag känner att jag bara måste införskaffa på en gång. Men om jag måste välja några så tar jag ett antal fortsättningar på böcker som jag läst den senaste tiden. Först och främst vill jag ha serieboken Locke & Key del 2 (och sedan de andra delarna), där jag har stora förväntningar på att det skall bli rejält läskigt. Sedan är jag sugen på The Queen is Dead av Kate Locke, som är fortsättningen på hennes stencoola vampyr/goblin/steampunk Good save the Queen som jag läste i höstas. Och som tredje titel tar jag Girl of Nightmares av Kendare Blake, vilket är fortsättning på spökhistorien Anna klädd i blod som jag läste nyligen.

10. Vem taggar du vidare? 
Äsch, det där är så tråkigt. Jag snodde helt fräckt den här enkäten och det tycker jag andra kan göra också. Det finns massor med bokbloggare som jag tycker det skulle vara intressant att läsa svar från, så vem som helst kan väl plocka upp enkäten. Ingen nämnd och ingen glömd! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar