Böcker

Böcker

måndag 8 oktober 2012

Caitlin Sweet och The Pattern Scars

The Pattern Scars av Caitlin Sweet handlar om flickan Nola som lever i landet Sarsenay. Hon kommer från en mycket fattig familj och när det upptäcks att hon har förmågan att "othersee" blir hon redan som barn  bortlämnad för att tränas till att bli en sierska. Men en sierska ser bara andras framtid, för egen del vet Nola inte vad som väntar eller vilka personer som det är säkert att lita på. Med tiden tvingas hon inse att hon har dragits in i riktigt hemska saker och det finns inte någon väg tillbaka för hennes del.

The Pattern Scars är en sorglig berättelse om hur det är att vara totalt utlämnad och maktlös. Det  skymtar ett slags klassperspektiv i boken, om än ganska outtalat. Men ett underliggande tema är frågan  varför vissa skall tvingas vara tacksamma för det lilla de får – som när de liksom på nåder får tjäna i det stora palatset – medan andra på ett för dem självklart sätt njuter av lyx och makt som de inte förtjänat utan bara haft turen att födas till.  Det här är dock inte en bok som manar till revolution, snarare visar den hur förtvivlat svårt det kan vara att åstadkomma någon förändring. Och om man lyckas är det inte säkert att det leder till att något egentligen blir bättre.

Det här är en rätt stillsam historia där man långsamt leds fram mot den kommande stora katastrofen. Det finns en del blodiga och ganska otäcka scener, men det bestående intrycket blir ändå att det är en både vacker och hemsk skildring av underordning och utnyttjande. Vill man ha litet totalt mörker så här när höstrusket börjar komma på allvar, då kan det här vara rätt bok.

11 kommentarer:

  1. är nyfis! läser hennes första. och fick äran att dricka vin med henne på Kontrast. hon blev så glad när jag ställde en fråga. "Oh, you´re asking ME!" sa hon. otroligt rar och ödmjuk. och sen var hon smart och rolig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag träffade henne också på Kontrast, där hon verkade helt överväldigad över att så många ville att hon skulle signera böcker. Hon verkade jättetrevlig! :)

      Radera
  2. Nu ångrar jag att jag inte köpte boken på Kontrast. Verkar vara helt i min smak ju! Oh well, den går väl att få tag i på annat håll.

    SvaraRadera
  3. jag ska också läsa den. som sagt: kul att hon var så ödmjuk. och hon pratade om den här boken, hur hon blivit av med både förlag och agent eftersom ingen trodde på den marknadsmässigt!! men extremt trevlig människa, och jag hoppas att hon får lite mer flyt nu. man vill nästan starta en kampanj:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men, så tråkigt att höra! Och det här är ju en jättebra bok, hoppas att så många som möjligt inser det! Naturligtvis kan det vara ett problem att den inte riktigt passar in i någon genre. Det är inte YA, fast det handlar om en flickas uppväxt. Det är varken särskilt mycket romantik eller sex, vilket en del nog tycker är nödvändigt med en kvinnlig huvudperson? Men ändå, alla böcker måste väl inte passa in i en färdig genremall?

      Radera
  4. Jag är med på den kampanjen.

    SvaraRadera
  5. det där med genrer kan ju bli så tråkigt. folk ser inget annat än sin egen liksom. och det är synd: ibland är böcker bara jäkligt bra. oavsett om man gillar etiketten förlaget satt. skulle vilja ha en subkategori som bara heter Bra Bok.
    men roligt att ni är med på kampanjen. snart nog skapar vi väl en Facebooksida;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kategorin Bra Bok är väl utmärkt! Den säger på något sätt allt... :)

      Radera
  6. Håller med, sorgsam men helt grym bok, träffade också henne på kontrast (undrar om hon dyker upp på Finncon då hennes man Peter Watts kommer dit... nån som vet?) och köpte hennes bok där, vi pratade även en del om den då jag började läsa den under tiden där och vi hade även mailkontakt efter kontrast och jag ställde lite frågor och funderingar som uppkommit när jag läst boken, mycket trevlig människa!! Skulle vara roligt att träffa henne igen.

    sorry att jag tog anonym men jag har inget av de som finns i alternativen :P
    Jonathan

    SvaraRadera