Böcker

Böcker

söndag 28 oktober 2012

Skräckläsning till halloween

Någon riktig halloween-special hade jag inte tänkt mig att ha här på bloggen, för hos Skuggornas bibliotek är det på sätt och vis halloween året om – här kan man alltid läsa om skräck, vampyrer och andra otäcka saker. Men ändå, här kommer några tips på spökiga och skrämmande böcker som kan passa nu när höstmörkret lägger sig. För alldeles oavsett halloween är ju hösten en alldeles utmärkt årstid om man gillar att kura ihop sig under en filt i soffan med en bra bok.

Stephen King: Jurtjyrkogården. Kingen är ju den stora skräckmästaren, så han är helt given bland de här boktipsen. Den här boken är sanslöst obehaglig och tar bland annat upp saknaden efter bortgångna husdjur. Man vill få dem tillbaka, men tänk om de verkligen skulle komma...

Michelle Paver: Evig natt. Polarskräck om en misslyckad expedition till Spetsbergen. Visst kan det vara otäckt att vara ensam i vintermörkret, men ännu mer läskigt blir det om man misstänker att någon annan gömmer sig där ute. Boken börjar rätt snällt, men blir riktigt ruggig fram emot slutet. 

Shirley Jackson: The Haunting of Hill House. Handlar om ett vetenskapligt experiment där en grupp människor skall besöka ett hemsökt hus. Den här boken blev jag helt vettskrämd av när jag var i tonåren, den bör inte läsas om man är ensam hemma!

Poppy Z Brite: Drawing Blood. Även denna bok handlar om ett hemsökt hus, men också om två pojkar som  mitt i allt det otäcka hittar varandra. 

Bret Easton Ellis: Lunar Park. Den här boken har författaren själv som huvudperson, som förutom att hans liv är i allmänt kaos också börjar misstänka att han är förföljd av en figur ur en av hans egna böcker. Känner man till Bret Easton Ellis litterära produktion inser man att det här är djupt oroande. 

Joe Hill: 20th Century Ghosts. En samling ruskiga skräcknoveller med fokus på spöken. "The past isn't dead. It isn't even past..."

Får man inte nog av mina boktips har flera andra bokbloggare också föreslagit böcker, bland annat Lingonhjärta och Eli läser och skriver. Hos Olika sidor finns en halloweenspecial, och hos Calliope hittar man mängder med halloweenläsning från de senaste dagarna.  

6 kommentarer:

  1. Jag håller fast vid att Jurtjyrkogården är den enda King-bok jag inte vågar läsa! Jag såg filmen och fick mina nätter förstörda ett bra tag, så jag vågar faktiskt inte plocka upp den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För länge sedan läste jag en intervju med Stephen King där han själv påstod att han tyckte Jurtjyrkogården blev så otäck att han nästan ångrade att han skrivit den...:)

      Radera
    2. Det förvånar mig inte! Eftersom jag antar att boken är mycket bättre/läskigare än filmen :)

      Radera
    3. Det är den, men filmen går ju verkligen inte av för hackor heller när det gäller läskighet..!

      Radera
  2. ÅÅÅÅÅÅH Joe Hills 20th Century Ghosts! Den har ju jag men har helt glömt av. Vilken lycka! Tack :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joe Hill kan verkligen det där med spöken! :) Hoppas mycket på hans nya bok, han själv bygger upp spänningen genom att skriva om den hela tiden på twitter...

      Radera