Böcker

Böcker

fredag 19 oktober 2012

Hotel Transylvania, boken ... just det, boken!

Idag är det premiär på filmen Hotel Transylvania, vilket är en filmatisering av Chelsea Quinn Yarbros vampyrroman från 1978. Eller nej, det är det ju inte alls. Det där är bara något jag har fått för mig. För när jag först hörde talas om filmen trodde jag faktiskt att den byggde på den här boken. Helt otroligt vore det inte att någon skulle vilja gör film av den, för den har ett innehåll som skulle gå att göra något spännande av. Det är 1700-tal i Paris, en mystisk greve som visar sig vara en gentlemannavampyr, en ung vacker flicka i fara och inte minst en djävulsdyrkarsekt som bespetsat sig på att offra den unga damen vid vintersolståndet. Visst, det låter rätt klyschigt, det kan jag erkänna. Men med rätt manusförfattare och regissör finns potential att göra en helt ok b-rulle.

Hotel Transylvania är den första boken i Chelsea Quinn Yarbros långa serie om vampyren Saint-Germain. Jag vet inte hur många böcker hon kommit upp i nu, men det är väldigt många eftersom serien getts ut kontinuerligt sedan slutet av 1970-talet. Den senaste, Commedia della Morte, kom ut i våras och ytterligare en bok är tydligen att förvänta nästa år. De här böckerna handlar visserligen om en vampyr, men särskilt vampyrig är Saint-Germain egentligen inte. Förutom hans långa liv är det mest smådetaljer som påminner om vad han är, som att han inte gillar solljus (fast han sover inte på dagarna), har svårt med rinnande vatten och har någon slags fixering vid jord från hemlandet (var det nu är?). Blod dricker han i ytterst små mängder och på det hela taget beter han sig för det mesta som en rätt vanlig människa.

Böckerna är historiska romaner som utspelar sig under olika tidsepoker och inte i kronologisk ordning. Jag har läst en del av dem och tycker att de är rätt träiga. Det är ofta invecklade intriger med olika historiska personer och någon bihistoria om en kvinna som Saint-Germain försöker bekanta sig med för att komma åt att dricka litet blod. Han är dock den gamla skolans vampyr, som i likhet med t.ex. Anne Rices vampyrer inte är intresserad av sex. Inget sådant alltså, dessutom blir det i regel inte heller särskilt spännande. Vill man ändå ge Saint-Germain en chans kan jag rekommendera just Hotel Transylvania som nog är en av de bästa i serien. Det är också den enda av böckerna som översatts till svenska.

Filmen då? Ja, det är en animerad film som handlar om att Dracula har ett hotell dit diverse olika monster kommer på besök. Bland gästerna finns varulvar, mumier och osynlige mannen. Jag har inte sett den själv, den har som sagt premiär idag, och det blir nog inte aktuellt med något biobesök för min del. Recensioner verkar det ännu inte ha kommit så många av Hotell Transylvanien (som den heter på svenska), men en finns i alla fall i Expressen. Där klagas över att filmen kräver förkunskaper som att vampyrer inte tål vitlök. Men det är väl fakta som minsta barn känner till? Det känns inte som att den recensenten är tillräckligt mycket monsterfantast för att vara pålitlig. Aftonbladet säger i rubriken att filmen är gjord "i familjen Addams anda" och det låter lovande. Där måste man dock betala för att läsa recensionen, så jag vet inte vad som står utöver detta. Med andra ord har jag inte någon uppfattning om filmen och vet inte om den är värd att rekommendera. Men visst ser det litet småkul ut på reklambilden? Glada är monstren i alla fall!

3 kommentarer:

  1. såg boken på antikvariat, men köpte inte....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog faktiskt bättre böcker att satsa på. Jag minns att jag köpte mitt ex för 10 kr på en utförsäljning i ett Åhlens som reade ut allt för att de skulle bygga om...

      Radera
  2. los movies - Hotel Transylvania 3: Summer Vacation is an entertaining animated film filled with unique creativity. Wonderful voice acting and a distinctive animation style separate this from the majority of animated films. This is sure to be a worthwhile watch for all families.
    See more
    fantastic beasts and where to find them megashare9
    solarmovie the flash

    SvaraRadera