Böcker

Böcker

måndag 15 oktober 2012

Dödsförskräckt av Dead scared

Tänk dig att du vaknar och är helt säker på att någon varit i ditt rum på natten medan du sov. Tänk dig dessutom att ingen tror på dig när du berättar om det för andra... Total mardröm är bara förnamnet, för man kan knappast vara mer maktlös och oskyddad än när man sover. Men hur vet man egentligen att något hänt när man själv inte var vaken?

Dead scared är senaste boken av S.J. Bolton, författaren bakom Nu ser du mig som jag skrev om nyligen. Återigen får vi här möta poliserna Lacey Flint och Mark Joesbury, som nätt och jämt återhämtat sig från händelserna i den förra boken. Den här gången tar sig Lacey an den till synes inte alltför ansträngande uppgiften att gå under cover som student på det anrika Cambridge-universitetet, vilket till en början verkar vara en rätt intressant och lugn upplevelse. Men nu är det ju S.J. Bolton som skrivit den här boken och då förstår ni att det inte är någon trevlig historia som väntar, tvärtom.

Visst var Nu ser du mig en otäck bok, med de mest ruskiga mord man kan tänka sig. Dead scared är hästlängder värre på skrämselfronten, men innehåller knappt alls några blodigheter. I den här boken är bakgrunden till Laceys uppdrag att en självmordsvåg drabbat universitetet, där antalet offer är litet för stort för att det skall verka helt naturligt. Men självmorden äger rum så att säga bakom kulisserna, det läskiga i den här boken är inte våldsamheter. Det som istället är riktigt skrämmande är att man inte alls fattar vad det är som händer. Någon slags odefinierbar mardrömsstämning ligger över colleget, men vad det är går inte att begripa. Vad händer egentligen – är det någon som iakttar vad man gör? ...som verkar läsa tankar? Det är ju riktiga självmord som det handlar om, hur skulle de kunna ha ett samband? Så fortsätter det boken igenom, det handlar inte om någon mordutredning eller polisarbete av vanligt slag. Det här rör sig istället om ett par hundra sidor med ständigt växande paranoia.

Vill man bli riktigt uppskrämd kan Dead scared verkligen rekommenderas. Ängsligt lagda personer bör dock se till att bara läsa den dagtid, för när mörkret lägger sig kan vissa saker i boken kännas litet väl påtagliga. Utan att avslöja några detaljer kan jag säga att budskapet är att man är inte säker någonstans. Inte ens i den egna sängen... 

S.J. Bolton har de senaste veckorna varit en av de stora favoriterna bland bokbloggarna. Bland de andra som sitter hemma och darrar av skräck efter att ha läst Dead scared finns Dark places, Lingonhjärta och Bokomaten.

4 kommentarer:

  1. Men herregud, denna måste jag läsa! Behöver jag läsa bok 1 först eller går det bra att hoppa på denna direkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle rekommendera att man läser Nu ser du mig först, för man behöver lära känna Lacey för att verkligen kunna förstå henne i den här boken.

      Radera
  2. Moehehe :D Visst är den läskig! Var också livrädd hela tiden. Så snart ger jag mig på nästa av Bolton. Hon är helt beroendeframkallande ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen läskig! :D Och nu bara måste jag läsa fler, har beställt hennes tidigare böcker också. Skynda, skynda Posten!

      Radera