Böcker

Böcker

söndag 14 oktober 2012

Mina nomineringar till Bokbloggarnas litteraturpris

Det har blivit dags att nominera böcker till Bokbloggarnas litteraturpris 2012. Det här är ett pris som instiftades 2010 av bokbloggen Breakfast Book Club. Alla som har en bokblogg (eller åtminstone ibland bloggar om böcker) får nominera böcker som skall vara skrivna på svenska och utkomna under 2012. Mer om Bokbloggarnas litteraturpris kan man läsa hos Breakfast Book Club.

För egen del kommer jag spontant på tre böcker som jag absolut tycker är värda att nomineras:

- Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Förra året gick Bokbloggarnas litteraturpris till Cirkeln. Jag tycker att Eld var bättre än Cirkeln, och med det känns ytterligare motiveringar överflödiga...
- Särskild av Nene Ormes. Svensk urban fantasy som utspelar sig i Malmö, mycket trevlig läsning. Min främsta kritik mot Nene Ormes böcker är att de är för korta. Man vill läsa mer!
- Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg. När det gäller skräck är Amanda Hellberg den bästa svenska författaren just nu enligt min mening. Den här boken skiljer sig från hennes tidigare genom att det är en ungdomsbok, men den är lika stämningsfull och skrämmande.

Möjligen kan jag tycka att mina nomineringar känns litet väl förutsägbara, säkert kommer många andra att välja precis samma. Samtidigt har de här tre verkligen förtjänat att bli nominerade, allihopa är mycket läsvärda böcker. Vi får se om jag framöver kommer på några fler, nomineringstiden går inte ut förrän 31 december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar