Böcker

Böcker

onsdag 31 oktober 2012

Happy halloween

Hoppas ni har en trevlig halloween allihopa, oavsett om ni gör något särskilt av den här dagen eller inte. För egen del har halloween aldrig varit något jag egentligen uppmärksammat, även om jag givetvis gillar allt som har med monster, spöken och läskigheter att göra. Men det gillar jag ju varje dag, året runt. Och att själv klä ut mig, njaa – där känner jag mig nog litet för tråkig.

I söndags tipsade jag om böcker som passar att läsa i halloweentider, och förutom det kan man alltid titta på någon skräckfilm. Många tv-serier har dessutom särskilda halloweenspecialer, som brukar vara rätt kul. Bäst i klassen på den här punkten är Simpsons, som genom åren hunnit med otroligt många halloweenavsnitt. Särskilt bra tycker jag de brukar vara när de bägge dräglande rymdvarelserna Kodos och Kang är med.

Ett oförglömligt halloweenavsnitt finns också i Buffy the vampire slayer, där Buffy, Angel och de andra förvandlas till de personer som de klätt ut sig till. Willow blir ett spöke, Buffy en mesig 1800-talsflicka... (Halloween, säsong 2:6 ) I serien Supernatural råkar bröderna Sam och Dean ut för ett antal klassiska filmmonster under halloween, som Dracula, wolfman och mumien (Monster movie, säsong 4:5). I Big bang theory finns ett avsnitt där Sheldon desperat försöker hitta på sätt att skrämma sina vänner efter att själv ha blivit lurad av dem (The good guy fluctuation, säsong 5:7).

Och så finns det många andra exempel. Det känns som att de flesta amerikanska tv-serier som gått åtminstone ett par säsonger har hunnit med en eller flera halloweenavsnitt. Man har mycket att välja på, eller så kör man ett säkert kort och tittar helt enkelt på vilket avsnitt som helst av Familjen Addams. Där kan man snacka om äkta halloweenkänsla varje gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar