Böcker

Böcker

torsdag 28 februari 2013

Slutet på eländesmånaden


Februari må vara årets kortaste månad, men i år kändes den särskilt lång, kall och trist. Väldigt stressig och fullt med jobb var det också, men trots det hann jag faktiskt ändå läsa och blogga en del. Bland annat kom jag igång på allvar med den utlovade klassikerläsningen, där jag läste Dr Jekyll och Mr Hyde, Världarnas krig och Jorden runt på 80 dagar. Dessutom tog jag mig an en riktigt gammal sak, Journal of the Plague Year, som beskriver pesten i London under 1600-talet. Ruggigt värre, och det blir ju en extra otäck dimension när man inte kan säga till sig själv att det bara är påhitt... Hur som helst var klassikerläsningen kul, både för att jag återupptog bekantskapen med böcker jag läst för länge sedan och för att det helt enkelt var ett antal bra böcker. Det är ju inte för inte som de blivit klassiker! Framöver kommer det garanterat mer av den här varan, även om jag inte bestämt mig för vad det blir ännu.

En del nytt blev det också. Månadens mest omtalade bok var Beautiful Creatures, som nyligen kommit ut på svenska och nu också hade premiär som film. Jag jämförde den med en annan liknande bok, City of Bones, och nja, bägge hade väl sina brister. En riktigt bra bok – med marginal månadens bästa – var Illyria, men så är ju Elizabeth Hand en pålitlig författare. En annan mycket läsvärd sak var Among Others, också den en riktigt ljuspunkt i allt det februarigrå.

Peppats för nya böcker har det gjorts en hel del den här månaden, för det är ju ett antal böcker att vänta framöver som verkar riktigt lovande. Om bara någon vecka kommer en ny bok av Simone St. James, sedan följer Joe Hill i april och Stephen Kings fortsättning på the Shining som kommer i september. I oktober kommer sedan Donna Tartt med en ny bok, den första på många år. Framför allt när det gäller de här två senare böckerna är förväntningarna på toppnivå. Och lita på att jag kommer att tjata om dem framöver, ingen kommer att missa att de är på väg!

En annan sak som jag gjorde under februari var att ta mitt ansvar som störste Deborah Harknessförespråkare bland bokbloggarna, när jag kontaktade förlaget för att höra mig för om den fortsatta utgivningen på svenska. Synd att det blev ett negativt svar där, för det verkar finnas ett antal hängivna läsare. Jag ser på statistiken för min blogg att det är många som söker efter information om hennes böcker där, så ett antal svenska läsare finns det väl i alla fall.

Mer då? Tja, jag funderade över hur varulvarna förändrats i litteraturen, klagade över radions program om böcker, tipsade om vinterskräckisar och surade över bokrean. Men nu ser vi framåt! Februari slutade med en ny bekantskap, nämligen Elly Griffiths trevliga arkeologideckare. Och så håller jag på att läsa en underbart sorgsen spökhistoria, som jag nog skall ta och läsa klart precis just nu. Allt det här kommer ni få läsa mer om så fort vi kommer in i mars!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar