Böcker

Böcker

lördag 31 augusti 2013

Augustisammanfattning



Så då är det dags att lägga ännu en månad till handlingarna, denna gång en augusti som varit en rätt usel bloggmånad för min del. Jag har hunnit läsa en del, men varit alltför stressad av jobb och annat för att orka med att blogga särskilt mycket. Kontrasten blev väldigt stor mellan semesterslappandet i juli och jobbvardagen i augusti. Men, men, jag hoppas att det lättar framöver.

Augusti har den här gången framför allt handlat om dystopier, både i form av en del nya böcker och omläsningar av gamla klassiker. Överlägset bäst bland de nya böckerna var Wool, en slags postapokalyptisk dystopi som utspelar sig i en gigantisk underjordisk silo. Däremot var jag inte lika förtjust i Insurgent, uppföljaren till Divergent, som jag tyckte mest var rörig. Förutom dem läste jag några dystopier med rätt många år på nacken, som Farenheit 451 och Brave New World. De är intressanta inte minst som framtidsvisioner av äldre modell, som verkligen gör att man kan fundera över hur samhället utvecklats sedan de här böckerna skrevs. Det finns en del rätt träffande sanningar man kan läsa där, medan annat känns överspelat. Mer om dystopierna hade jag tänkt skriva framöver, för jag är definitivt inte klar med dem.

Utöver dystopierna läste jag också Amanda Hellbergs helt nyutkomna Snögloben, som dock inte riktigt levde upp till mina förväntningar. Men den var ändå helt ok, till skillnad från The Orphan Choir som inte alls var den trevligt otäcka spökbok som jag hade hoppats på.

Annars har augusti handlat om zombier, Coraline i radioversion, Jack the Ripper på Twitter och klagomål över att Adlibris (tillfälligt, hoppas jag) gjort det svårare för mig att köpa böcker. Det trodde jag väl aldrig att det skulle bli Adlbris som satte stopp för mitt ständiga bokshoppande..! Dessutom har jag gjort slut med sommaren 2013 och summerat hur det gick med läsningen under månaderna av värme och ledighet. Och nu väntar hösten, med en hel del roliga saker som händer (till exempel Swecon 2013) och mängder med böcker som verkar otroligt lovande. Jag tror verkligen på det här!

4 kommentarer:

  1. Om du kör ett dystopi-race får du inte glömma Margaret Atwoods "Oryx och Crake". Underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, Atwood får man inte glömma! Hon har ju kommit ut med en ny bok precis i dagarna (Maddaddam), som är fortsättning på Oryx och Crake och Syndaflodens år. Den sistnämnda har jag inte läst ännu, det borde jag göra!

      Radera
  2. Har läst både Oryx & Crake och Syndaflodens år, helt enkelt underbara. Hoppas Maddaddam kommer i svensk översättning snarast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle tro att den kommer på svenska rätt snart, för nuförtiden översätter de ju vissa böcker i princip på en gång -- och jag tycker att det här känns som just den sortens bok som de kommer att göra det med. Man kan hoppas i alla fall!

      Radera