Böcker

Böcker

onsdag 31 juli 2013

Semestermånaden sammanfattad



Ännu en månad har gått, den här gången juli. Med det är större delen av årets sommarsemester avklarad för min del, det är bara några dagar kvar innan jag börjar jobba igen. Juli har varit en avslappnande och trevlig månad, vilket är precis vad jag behövde efter en hektisk vår. En hel del läsning har det blivit, som man kan förvänta, och jag har faktiskt betat av ganska mycket i den stora sommarbokläsningshögen som jag presenterade här på bloggen i början av sommaren.

Den överlägset bästa boken den här månaden var The Ocean at the End of the Lane av Neil Gaiman. Förväntningarna var ju skyhöga innan den kom ut, men jag tyckte verkligen att den levererade. En helt underbar bok! Trevlig läsning var också Moon over Soho av Ben Aaronivitch och femte delen av Locke & Key. Andra böcker var jag inte lika nöjd med, som utomjordingspostapokalypsen The 5th Wave. Andrew Pypers senaste bok The Demonologist tyckte jag mycket om, men den var ändå på sätt och vis litet av en besvikelse. Litet läskiga och bra noveller har jag också hunnit med, av Helena Dahlgren, Caroline L Jensen och Joyce Carol Oates.

Inför den här sommaren hade jag inte några läsprojekt, mer än att jag hoppades kunna klämma så mycket bra böcker som möjligt. Men några större saker har ändå hunnit smyga sig in. En är att jag (äntligen) bestämt mig för att läsa Stephen Kings Det mörka tornet-serie, där jag hittills tagit mig igenom den första och andra delen. Det känns dock inte som någon brådska att plöja igenom alla böckerna i ett svep, utan jag låter det här ta sin tid. Förhoppningsvis är jag klar med den sista boken i höst någon gång. Ett annat projekt har varit att läsa om Sandman-böckerna, vilket jag till stor del gjort de senaste veckorna. Jag har dock inte bloggat en rad om det, utan det får bli i augusti.

Annars har månaden bland annat bjudit på roliga bokhandlar i BerlinKafkas födelsedagShakespeare i Star Wars-version, sedlar med Jane Austen, en diskussion om läsning av mainstreamböcker (där jag inte kvalade in i särskilt många kategorier) och en jämförelse av de väldigt olika omslag som Deborah Harkness böcker fått i olika länder.

Och nu är det dags för augusti, vilket innebär tillbaka till jobbet igen. Förhoppningsvis blir det ändå en del trevliga böcker lästa. Bland de nya böcker som kommer ut då finns Snögloben av Amanda Hellberg och den tänkte jag nog plocka upp när den kommer ut. Annars får vi se vad det blir, jag har en del lovande titlar i bokhyllorna. Och ett läsprojekt inför hösten, som jag slipar på. Mer om detta kommer framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar