Böcker

Böcker

tisdag 3 juni 2014

Böcker att ångra?



"Något jag ångrar" är veckans tema hos Boktimmen, men när det gäller att läsa böcker finns väl inte så mycket att ångra? Böcker som jag tycker är tråkiga eller dåliga brukar jag sällan lägga tid på att läsa klart och även sådant man inte gillar kan ju vara givande på sitt sätt – ibland är det nyttigt att gå utanför den egna komfortzonen.

Visst har det hänt att jag köpt en och annan bok som jag i efterhand inte tyckt hållit måttet, men det är ju en risk man tar. Böcker är ändå inte så exklusiva saker, utan jag tycker ofta att det är värt att chansa om jag stöter på en titel som verkar intressant. Men det är klart, bara för att en bok är inköpt är det inte säkert det blir av att jag läser den, åtminstone inte på en gång. I det sammanhanget passar det bra att påminna om ett begrepp som myntats av Bokbabbel: pocketskam: Det är alltså "Känslan man upplever när en bok man köpte som inbunden men ännu inte hunnit läsa utkommer i (billigare) pocket." Ack ja, det där känner jag alltför väl igen...

4 kommentarer:

  1. Finns en reaboksskam också. När boken jag köpte som inbunden fortfarande ligger oläst när den kommer på stora bokrean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det känner jag också igen! Och översättningsskammen, när jag köpt en bok på engelska och den hinner komma ut i svensk översättning innan jag läst den. :)

      Radera