Böcker

Böcker

måndag 2 juni 2014

Majsammanfattning


Så var maj förbi för den här gången, en månad som till stor del kommit att präglas av ett antal riktiga höjdare till författarbesök och så en bok som tog över allt annat. Författarbesöken höll så hög OMG-nivå som någonsin är möjligt, inte minst för att en av de författare som var i stan var Donna Tartt. Det kändes lätt overkligt att faktiskt se henne på riktigt – Donna Tartt är ju inte heller någon som brukar synas överallt i media – men det var så intressant och trevligt att höra henne berätta om sitt skrivande och allt annat.

En annan person som var på besök var Neil Gaiman, även om jag inte var på plats utan följde liveutsändningen på nätet. Han är alltid underhållande att lyssna på, även om jag tyckte det var synd att han inte fick några frågor om min stora favorit American Gods. Det talas ju om både en fortsättning på den och en tv-serie samt också att BBC skall göra en tv-serie av Anansi boys. Jag hade gärna velat höra mer om hur det känns för honom att komma tillbaka till de böckerna igen i samband med att de jobbats om till tv-manus. 

Jag är egentligen inte van alls att se mina favoritförfattare sådär i verkligheten (i alla fall inte utländska sådana), men den här månaden bara ramlade de in. En tredje person som var i Stockholm var Marisha Pessl, som också skrivit den bok som jag läste mest intensivt under månaden som gått. Night Film var precis så bra som jag hade hoppats på och gav dessutom rejält med tillfälle att nörda loss på skräckfilmsfronten.

Annars den här månaden peppade jag för The Blade Itself i serieversion på Free Comic Book Day, skrev om otäcka böcker samt katter (fast jag håller mig till fladdermöss) och högtidlighöll World Goth Day (självklart, solljus – bah!)

Night Film är alltså bäst hittills i år, men det återstår att se hur länge det omdömet står sig. Under sommaren väntar ett antal tunga och väldigt efterlängtade boksläpp (jag säger bara Joe Abercrombie, Deborah Harkness och Joe Hill), så det kommer nog bli konkurrens. Det dröjer dock ett tag innan de böckerna kommer och först väntar juni som också kommer föra med sig en hel del bokrelaterat som säkerligen kommer bli trevligt. Inte minst för att det i år är redan i juni som årets Swecon går av stapeln, 27-29 juni i Gävle och då i form av Steampunkfestivalen. Ses vi där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar