Böcker

Böcker

tisdag 3 juni 2014

Dags att planera sommarläsningen?


Andra bloggar får mig att inse att det börjar bli hög tid att planera sommarläsningen. Inte för att man måste bestämma exakt vad som skall läsas, men det är ju väldigt roligt att leta fram de där lockande titlarna och se framför sig en lång räcka lediga dagar när det finns tid att läsa och läsa... För egen del känns det dock som att det är långt dit, jag är än så länge helt clueless när det gäller sommaren 2014. Se bara nedan på vad jag har att säga om sommarläsningsenkäten – mycket mer genomtänkta och välplanerade svar går att hitta hos Dark Places, Bokhora, Bokstävlarna, Bokbabbel med flera.   
1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Jag har absolut inget svar på den här frågan. Helt säker är jag på att en arkeologisk utgrävning av de gigantiska bokhögarna som på något sätt organiskt växt till sig kring mitt nattduksbord kommer att avslöja en hel del dolda skatter. För tillfället kan jag dock inte komma på vad det är för böcker som gömmer sig där, förutom att jag vid någon tidpunkt tyckt att de verkat väldigt lovande. 
2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
I alla fall är jag helt säker på att en bok jag inte är sugen på kommer jag inte ens att försöka läsa. Varför det, liksom? 
3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
Överallt. Jag ser framför mig bussar, flygplan, gräsmattor, hemma i soffan och överallt annars. Det löser sig, jag kan läsa varsomhelst (och gör det också).  
4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
Överallt, det är jag säker på.  
5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Ingen aning, jag hoppas på att bli överraskad! Har dock stora förhoppningar på Joe Abercrombies nya som kommer i juli. 
6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Det vet jag inte, visst kan jag boktipsa men när jag säger att folk MÅSTE läsa någon viss bok jag själv älskar blir det sällan rätt. Tänk bara på alla som jag lurat att läsa American Gods och som hållit på att avlida av tristess. Night Film är en bok jag verkligen vill rekommendera, men tror inte det är någon bra sommarläsning. Det är nog mer en bok för någon mörkare årstid. 
7. Strand eller hängmatta?
Stränder är inte riktigt min grej, även om det händer att jag råkar befinna mig på dem ibland. Och då läser jag definitivt hellre än badar, så därför får jag välja strand. Hängmattor gillar jag rent principiellt, men har sällan tillgång till någon.  
8. Deckare eller roman?
Det får nog bli roman, åtminstone är vanliga standarddeckare är sällan något för mig. Men det finns undantag.
9. Favoritgenre?
Litet av varje, men gärna mörkt – så mörkt som det går helt enkelt. 
Som ni ser gav inte den här enkäten någon vägledning om sommarläsningen. Det blir till att återupprepa förra årets stora bokhyllestädning, det är nog vad som behövs för att jag skall hitta rätt på böckerna jag vill läsa. Återkommer med en rapport när allting har klarnat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar