Böcker

Böcker

fredag 19 juli 2013

Sommarenkät


En enkät passar väl bra i sommarvärmen, här är en gammal som Bokhora har plockat fram ur sina gömmor och dammat av: 
1. Vilken bok läste du senast?
Blev precis klar med The 5th Wave av Rick Yancey (pappersbok) och Revolvermannen av Stephen King (ljudbok). 
2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Dels tänkte jag fortsätta med nästa del i serien Det mörka tornet av Stephen King, dels tänkte jag läsa The Shining Girls av Lauren Beukes. Fast jag har alltid flera böcker på gång, så det kanske blir något annat också vid sidan av. 
3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det är nog ganska jämt fördelat faktiskt. Möjligen en vis övervikt mot kvinnliga författare. 
4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Jag gillar att hålla reda på hur långt jag kommit i en bok, men inte för att jag ser det som en kamp att komma till slutet (sällan, i varje fall). Hur långt det är kvar kan vara bra att veta ändå – hinner jag läsa klart innan det blir för sent på kvällen? Tar boken slut under tågresan, så att jag måste ha en annan i beredskap? Och så vidare. Riktigt jobbigt kan det bli med e-böcker, där det kan stå att man har hunnit t.ex. "91 %", men så visar det sig att boken är slut ändå ... Jag vill veta hur jag ligger till med sidantalet! 
5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
En salig blandning av alltihopa. Jag läser Svensk bokhandels katalog över nya böcker, läser bloggar, läser kultursidor i tidningar och tittar på rekommendationer på bl.a. Amazon och Goodreads över böcker som liknar sådant som jag gillar. Sedan gillar jag också verkligen att snoka runt på nätet och leta efter information om vad som är på gång eller försöka upptäcka nya författare som jag ännu inte hört talas om.
6. När blir en bok för lång?
Den är för lång om den blir tråkig under läsningen, när inte författaren lyckas hålla intresset uppe hos läsaren hela boken igenom. Det har ingenting med sidantalet att göra, utan kan hända både i en kort och en lång bok. Jag gillar tegelstenar, så jag har ingenting emot böcker med stort sidantal – tvärtom. Ändå vill jag ha sagt att det finns många böcker som borde ha kortats ned innan de gavs ut, det är verkligen inte något självändamål att en bok skall vara tjock. 
7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Det går lika bra med både svenska och engelska för min del. 
8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Jag brukar försöka att inte göra det, jag har den här bloggen istället! Men visst har jag gjort försök att få andra att fatta storheten hos en viss bok. American Gods av Neil Gaiman tyckte jag var helt underbar, den gav jag bort i present och sade till alla att de bara MÅSTE läsa. Tyvärr tyckte många av dem att den var rätt trist och möjligen hade min entusiasm över boken fått dem att förvänta sig fel saker av den. Det är i regel bättre att jag tjatar om mina favoriter på bloggen och låter omgivningen få boktips ifall de ber om det. Fast jag tar alla tillfällen att ge folk böcker i present, det kan jag inte låta bli! Sambon fyller faktiskt år idag, gissa vad han får av mig..?
9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Jag brukar ha som ambition att läsa klart, för ibland lyfter en bok efter ett tag. Samtidigt har jag alltid varit en slalomläsare av rang, som ständigt har flera böcker på gång. Det kan göra att en bok som jag tappar intresset för helt enkelt inte blir färdigläst därför att jag glömmer bort den bland allt annat jag håller på med. Men det betyder i och för sig inte att jag aldrig kommer läsa den till slut, en dag kanske andan faller på...
10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Som man kan förstå av temat på bloggen har jag mycket skräck och thrillers, men utöver det innehåller mina bokhyllor också en hel del klassiker och mycket facklitteratur. Det som inte finns är chick litt eller romance, inte heller särskilt mycket deckare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar