Böcker

Böcker

tisdag 16 juli 2013

Bokshoppning i Berlin

Sommar och semester innebär för en sann bokvän möjlighet att resa till andra platser, där man kan shoppa böcker. Vad skall man annars göra när man är ledig? För egen del har jag nyss kommit hem från Berlin, som är en mycket trevlig stad på många olika sätt. Även om jag definitivt ägnade mig åt mycket annat där, så passade jag också på att smita in på ett par av alla de bokhandlar som finns i Berlin. Det finns en del som är klart värda ett besök, och några av dem tänkte jag tipsa om här.

Berlin ligger som bekant i Tyskland, vilket självklart innebär att majoriteten av de böcker som säljs i affärerna är på tyska. Men det är inte några problem att hitta bra böcker på engelska, så även för den som inte vill läsa på tyska finns det mycket att välja på. Alla bokhandlarna nedan har välsorterade avdelningar med böcker på engelska.


En klar favorit är Otherland, "Buchhandlung für Science Fiction und Fantasy in Berlin". Den ligger i Kreuzberg och har både nya och begagnade böcker, många på engelska.


I Mitte ligger Hundt Hammer Stein, som är en liten men mysig och välsorterad affär. I den hittade jag för ett par år sedan Rivers of London av Ben Aaronovitch, en författare som sedan kommit att bli en klar favorit.


En annan trevlig bokhandel är Lesen und lesen lassen som ligger i Friedrichshain. Även den är rätt liten, men har bra urval av böcker och både kunnig och sympatisk personal.


Är man intresserad av serie kan Grosser Unfug rekommenderas, med butiker både i Mitte och Kreuzberg. De har stort sortiment med böcker ur alla tänkbara seriegenrer, och när jag besökte affären i Mitte pågick dessutom någon slags event där med ungdomar som tecknade egna serier.

För den som vill ägna sig åt litet bokshoppning i Berlin finns alltså en hel del att välja på. Utöver de här bokhandlarna finns dessutom många fler, så någon brist på böcker behöver man inte oroa sig för. Fast även om till exempel Outland har väldigt stort urval inom sina genrer inser man också att här hemma är SF-bokhandeln en verklig tillgång. Man måste inte resa bort för att hitta bra bokhandlar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar