Böcker

Böcker

måndag 1 juli 2013

Kallelsen och Rovdjur - otäckt är kort

Mix förlag fortsätter att ge ut sina e-noveller, nyskrivna av svenska författare. Nu under juni har det kommit flera stycken framför allt inom sci-fi och fantasy som verkar riktigt lovande. Själv är jag dock mest intresserad av kategorin skräck, där ju Mix redan tidigare gett ut en hel del riktigt trevliga otäckingar. Allra nyast inom skräck-kategorin är Kallelsen av Helena Dahlgren (Dark Places, ni vet). Den utspelar sig i bland vindpinade kobbar på västkusten, där en kvinna väntar på att hennes make som är fiskare skall komma hem igen. Man riktigt känner lukten av salt och ruttnande tång, samtidigt som det blir mer och mer obehagligt – och det obehagliga blir mer och mer verkligt. Ensam orolig väntan och nattliga mardrömmar börjar efterhand att gå i varandra, och man inser att det aldrig kommer att kunna sluta väl.

En annan novell som kom tidigare under våren är Rovdjur av Caroline L Jensen. Den utspelar sig i Boca Raton i USA, där det härjar rovdjur av flera slag. På land finns en seriemördare med förkärlek för unga pojkar, i havet lurpassar vasstandade hajar på turisterna. Oavsett vilken av dem man råkar på blir resultatet fasansfullt, men en sådan otur kan väl ingen ha att man stöter på bägge? Rovdjur är verkligen inget för den som är känsligt lagd, eller i alla fall har något emot blod och lösa kroppsdelar. Rejält spännande är det dock, även om man tycker hemskt synd om den stackars pojken som är huvudperson.

Kallelsen och Rovdjur är två så där sugande obehagliga och otäcka historier, om än på ganska olika sätt. Hos Helena Dahlgren är det ovisshet och stämningar som bygger upp det hela, medan Caroline L Jensen inte väjer för litet splatter. I bägge fallen blev resultatet för mig att jag nästan missade att gå av på rätt station i tunnelbanan för att jag var så fokuserad på att få veta hur det skulle sluta. För bägge författare gäller också att jag ser fram emot mer sådana här saker. Underbart är kort säger de, men de här novellerna tog slut alldeles för snabbt, Nu vill jag ha mer!

Recensionsexemplar från Mix förlag.

6 kommentarer:

  1. Trots att jag själv har lite svårt för skräck så låter de lockande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är klart läsvärda! Fast ganska läskiga... :)

      Radera
  2. Jag har inte läst Kallelsen än men håller verkligen med dig om Rovdjur! Väldigt vidrig - och väldigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, vidrig i ordets allra mest positiva betydelse! :D

      Radera
  3. Vad roligt att du ser fram emot mer - och vilket eminent sällskap sedan! Det där med att nästan missa sin t-banestation pga för djupt försjunken i det man läser är ett välbekant fenomen. Kul att vara orsaken till det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Novellerna var perfekta att läsa på väg till/från jobbet, och jag skulle gärna läsa fler som du skrivit! Och det där med t-banan är ett stort problem när jag har något riktigt bra att läsa, jag kan svära på att de hoppar över ett par stationer ibland... :D

      Radera