Böcker

Böcker

tisdag 4 december 2012

Alkemisternas magiska stad


Som framgick av min recension av Shadow of Night visade sig den boken till rätt stor del utspela sig i Prag. Jag visste inte det innan jag började läsa den, men det förklarar en sak som jag var med om när jag besökte Prag nyligen. Ni kanske minns att jag lade upp ett foto från en bokhandel där de sålde en översättning av Cirkeln. I samma affär skyltade de med ett litet antal engelska böcker varav en var Shadow of Night, vilket jag undrade litet över – varför är de så förtjusta i den boken, av alla? Nu förstår jag att den naturligtvis kändes extra intressant på grund av handlingen. Som jag skrev igår var jag väl förberedd att läsa om alkemister i Prag efter min resa, för jag fick en rejäl dos av sådana saker när jag var där.

I Prag känns historien verkligen närvarande, åtminstone i de gamla delarna av staden. Det finns flera stadsdelar med rötter i medeltiden där allt ser sådär stämningsfullt och mystiskt ut. Man kan lätt föreställa sig att någon äkta liten demon döljer sig bland alla gargoyler, tinnar och torn som finns på de gamla husen och kyrkorna. Spännande är det också om man ser till Prags historia. Under 1500- och 1600-talet var det här nämligen en stad dit all världens alkemister och vetenskapsmän flockades. Välkända personer som John Dee, Johannes Kepler och Tycho Brahe var verksamma där, inte minst beroende på att kejsaren Rudolf II var mycket intresserad av sådana saker.

I Prag stötte jag av en slump på ett litet alkemi-museum som ligger i de judiska kvarteren. Det visade sig vara riktigt trevligt, samt återigen stämningsfullt. Speculum Alchemiae ligger i ett gammalt hus som en gång i tiden varit ett apotek. Exakt hur historiskt korrekt allt är kan jag inte svara på, men det var i alla fall ett fint uppbyggt museum.


Under själva huset hade man efter de stora översvämningarna som var i Prag för ett tiotal år sedan gjort utgrävningar och då hittade man underjordiska gamla gångar och rester av vad man på museet hävdar är alkemiska laboratorier. Dessa har man nu rekonstruerat, och efter detta startade museet. Bilden nedan  föreställer ett av de rum där man byggt upp laboratorier fyllda med konstigt formade flaskor och andra märkliga föremål.



På markplanet har man ställt iordning ett slags 1500-talskontor där alkemisten/apotekaren skulle föreställa ha sin arbetsplats. Det ser ut som något som kan platsa i en Harry Potter-film, men möblerna är tidsenliga (och är möjligen också från 1500-talet).


I kontoret fanns en bokhylla som var fullproppad med gamla böcker (inte äkta sådana dock) och udda föremål som en dödskalle, pergamentrullar och små mystiska flaskor. Mina bilder av bokhyllan blev som framgår rätt underliga. Ett äkta spökfoto, inte sant? Jag förstår att effekterna beror på dåliga ljusförhållanden och att jag inte höll kameran still, men visst skulle det gå att lura någon att tro att det är kvardröjande magi från John Dee & co som jag fångat på bilden..!


2 kommentarer:

  1. Nu blir jag extra glad att jag har en Prag-resa inplanerad. Alkemimuseum låter verkligen som något för mig! *antecknar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du skall resa dit! Prag är en trevlig stad att besöka, och jag blev jätteglad över att hitta det här lilla museet. :)

      Radera