Böcker

Böcker

lördag 22 december 2012

Bokklappar

Det har varit rätt stillsamt här på bloggen på sistone, vilket beror på att det varit allt annat än lugnt på andra håll. Jag tycker att jag lyckas rätt bra med att inte dras med i någon negativ julstress, utan försöker fånga upp allt som är positivt med den här tiden på året. Tända ljus, god mat och mängder av godis är sådant som jag verkligen uppskattar, liksom inte minst att ha det lugnt och trevligt med familjen. Problemet är bara vägen fram till julledigheten, som på mitt jobb alltid blir synnerligen stressig när massor med saker måste vara klara innan årsskiftet. Men, men, nu är allt det klart för den här gången och istället är det dags att helt koncentrera sig på att vara ledig. Förutom mycket annat som hör julen till så ser jag fram emot att få tid till lugn och ro och att läsa en massa böcker som ligger och väntar på att jag skall kasta mig över dem.


Till julen hör också det här med julklappar, vilket i min familj till rätt stor del faktiskt brukar handla om böcker. Det är något som alla uppskattar och det blir en lagom nivå på presentgivandet. Handlar man på nätet blir det dessutom mycket enkelt att fixa allt i god tid och utan att behöva trängas i överfulla affärer. Problemet är dock att veta vad man skall ge bort. Till exempel är jag ju en helt hopplös person eftersom jag läser så mycket att det skulle vara omöjligt för någon utomstående att hålla reda på vad jag redan läst/köpt. Men inom familjen brukar vi lösa det här genom att ge litet små vinkar till varandra om lämpliga böcker, något som naturligtvis också minskar julstressen eftersom man inte behöver lägga alltför mycket tid på att fundera över vad som kan passa. I paketen på bilden ovan döljer sig Mamma Mu och Monsterakademin till mina systerdöttrar (som förhoppningsvis inte hittar hit till bloggen och läser detta), samt saker som jag inte skall avslöja utifall att någon mer vuxen blivande presentmottagare läser det här. Men att det kommer ligga böcker i de paket som jag ger bort är verkligen inte något som är svårt att förutse, tvärtom skulle nog alla bli högst förvånade om det inte gjorde det...

Men för att vara på den helt säkra sidan brukar jag också passa på att köpa litet julklappsböcker till mig själv. Inte för att jag i vanliga fall behöver någon ursäkt för att köpa böcker, men ändå. Dessutom har jag fyllt år helt nyligen, så böckerna på bilden nedan är både födelsedagspresent och julklapp. I alla fall blev det två Alex Verus-böcker som jag tror kommer bli utmärkt julläsning, samt ytterligare en bok med min favorit Madame Xanadu. Till sist också den jättefina serieversionen av Claudia's Story av Anne Rice, som kommit helt nyligen. Den består av de bitar ur Interview with a Vampire som handlar om den lilla vampyrflickan Claudia.


Hoppas inte ni andra har stressat ihjäl er inför julen och att själva julhelgen blir lugn och trevlig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar