Böcker

Böcker

fredag 31 januari 2014

Thrillermånaden



Januari tillhör enligt min mening årets allra segaste och tristaste månader, men nu är den äntligen slut för den här gången. Fast bara tråkvinter har det inte varit för min del, eftersom jag som vanligt passade på att ta semester på ett ställe som var garanterat fritt från snö och minusgrader. Lediga dagar och en resväska fylld med riktigt bra böcker gjorde också att jag fick väldigt mycket läst den här månaden.

Det jag framför allt kom att prägla januari 2014 för min del blev en trio med thrillers av tre fantastiska författare: Jennifer McMahon, Lisa Unger och Cornelia Read. Jag har läst dem förut och kommer definitivt att läsa mer av alla tre, för deras böcker är verkligen i min smak – väldigt mörka, gärna ganska cyniska och väldigt välskrivna.

Med tanke på att jag tidigare klagat över att vampyrer kändes så ospännande nuförtiden var det ganska otippat att jag både skulle läsa en riktigt trevlig vampyrbok och anlägga ett extatiskt fan girl-mode inför en vampyrfilm som snart har premiär. Men så är ju The Coldest Girl in Coldtown skriven av Holly Black, som är en pålitlig författare och Only Lovers Left Alive gjord av Jim Jarmusch som är en väldigt bra filmregissör.

Annars har jag haft en nostalgisession med Arkiv X,  funderat litet inför Deborah Harkness sista del i All Souls-trilogin och peppat för kommande bokutgivning. För böcker som verkar väldigt lovande kommer det i år också, inte minst redan nu under februari. The Winter People av Jennifer McMahon kommer jag inte kunna låta bli att kasta mig över direkt – jag kommer garanterat ge uttryck för min totala avsaknad av impulskontroll när det gäller lockande nya böcker. Snart kommer den, yay!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar