Böcker

Böcker

onsdag 26 juni 2013

RIP Richard Matheson

Richard Matheson har gått ur tiden meddelas det, och det var tråkigt att höra. Fast handen på hjärtat, jag trodde faktiskt att han var bortgången sedan länge. Det var nämligen verkligen inte igår som hans stora klassiker kom ut, vampyrapokalypsskildringen I am Legend från 1954. Jag läste den senast förra våren, och då skrev jag bland annat så här: 

Det här är en bok om ångest och total ensamhet, i en värld som fallit samman och det verkligen inte finns någon hopp kvar. Så dystopiskt som det kan bli, alltså. Och för den som gillar sådana saker kan den här boken verkligen rekommenderas!

I am Legend har filmatiserats flera gånger, nu senast 2007 med Will Smith i huvudrollen. Det var en ok film, om än långt ifrån lika bra som boken. Dessutom säger ryktet att Warner Bros planerar en del två, och det har jag svårt att tro blir särskilt lyckat. Ni vet, när någon annan skriver en fortsättning på en klassiker når det sällan upp till samma nivå som originalet.



Annars har faktiskt Matheson också skrivit andra böcker, av vilka flera har blivit film. En av dem (som jag inte läst eller sett på film) är The Shrinking Man från 1956. Den ser ut att vara litet mer som gammaldags klassiska skräckfilmer, förmodligen inte lika dystopisk och svart som I am Legend. Mer om The Shrinking Man och Richard Matheson finns i en intressant artikel hos SFX, där man också kan se en del bilder ur filmen. Men jag vet inte, den där spindeln man ser på omslaget (och som tydligen finns med i filmen också) knäcker nog även en förhärdad skräckläsare som jag. Brrrr...  


2 kommentarer:

  1. Jag som precis läste ut hans bok "Legend" (på svenska) igår. Där ser man; jag reflekterade inte över om han levde eller inte, reagerade mest bara på att boken faktiskt var såpass gammal som den var. Som du skrev, verkligen en dystopisk bok, hela vägen.

    Såg "I am legend" (med Will Smith) för ett tag sedan och kommer inte ihåg så mycket av den; boken gjorde nu större intryck på mig.

    Är dock nyfiken på de andra filmatiseringarna, om det finns någon som håller sig mer till boken för av det lilla jag kom ihåg av filmen ovan var den långt ifrån originalet, uppfattade aldrig de hotfulla andra som vampyrer utan som något skugglikt dolt som man aldrig fick grepp om (men jag minns som sagt inte så mycket av filmen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen med Will Smith var ganska annorlunda jämfört med boken, t.ex. hade de lagt till en förhistoria som inte alls finns med där. Vad jag har förstått är de andra filmerna också rätt olika boken, möjligen anses den litet för svart i tonen för att fungera rakt av på film... Det är nog så att den framför allt inspirerat till olika filmer, bland annat faktiskt zombieklassikern "Night of the living dead".

      Radera