Böcker

Böcker

tisdag 5 november 2013

The Dream Thieves

The Raven Boys (Kretsen) av Maggie Stiefvater var en bok som hade så mycket av det där som jag är svag för: en grupp studenter som pluggar klassiska språk och historia letar efter den mystiske medeltida kungen Glendower. Som jag skrivit om tidigare här på bloggen tyckte jag att den var riktigt bra, full med magi, historia och mystiska personer. Förväntningarna på del två i serien var därför stora, men The Dream Thieves tycker jag inte levde upp till dem.

The Dream Thieves handlar knappast alls om Gansey, den rike studenten som är helt besatt av Glendower. Dessutom är inte egentligen sökandet efter Glendower i fokus, det är mer som en bakgrundshistoria den här gången. Istället är det Ganseys vänner Ronan och Adam som är huvudpersoner, fast mer var och en för sig än tillsammans. Ronan, ständigt i slagsmål och med en minst sagt komplicerad relation till sin familj visar sig ha farliga hemligheter. Man kan dock ana att hans speciella förmågor kommer kunna vara till stor hjälp för att hitta Glendower (fast det blir i någon annan bok i sådana fall). Adam har ständiga ekonomiska bekymmer som därför också komplicerar förhållandet till hans mycket mer välbeställda vänner. Han måste på något sätt komma tillrätta med sig själv innan de kan komma vidare med sökandet.

Överhuvudtaget är det här något av en mellanbok där det mesta kretsar kring att Ronan och Adam skall hitta sig själva och reda ut sina relationer till omgivningen. Jo, det har delvis med magi att göra, men också hur de skall hantera människor runt om kring dem, både familj och vänner. Det är dock i sammanhanget rätt trist att Blue, den enda tjejen i boken, den här gången mest bara ägnar sig åt att fundera över killar som hon a) vill hångla med b) inte vill hångla med c) faktiskt hånglar med (ledtråd: det rör sig om tre olika personer).

Även om framför allt Ronan verkligen inte är ointressant tycker jag att det känns som att historien stannar upp istället för att gå framåt. Det finns en hel del magi och spänning i den här boken, men det känns ändå som att berättelsen tappar fokus. Nej, jag hade hoppats på mycket mer än det här av The Dream Thieves.

2 kommentarer:

  1. Nej! Nej nej neeej så tråkigt att läsa :( Jag som var så förväntansfull jag med! Kommer säkert läsa den ändå men buuu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade sååå höga förväntningar på den här boken, men näe, den levererade inte. Det tyckte inte jag i alla fall...

      Radera