Böcker

Böcker

måndag 25 november 2013

Sharp Objects

Gillian Flynns debutroman Sharp Objects utspelar sig i den lilla amerikanska småstaden Wind Gap dit journalisten Camille sänds för att rapportera om en serie kidnappningar av småflickor. För henne är det här ett synnerligen jobbigt uppdrag inte bara för att det är hemska saker hon skall skriva om. Camille är nämligen uppväxt i Wind Gap, men känner sig inte alls bekväm med att återvända "hem" till sin på ytan så perfekta familj i deras lika oklanderligt välskötta och vackra hem. Väl på plats dras hon in i det obehagliga mysteriet kring den seriemördare som uppenbarligen härjar i trakten, samtidigt som det förflutna hela tiden gör sig plågsamt påmint.

Sharp Objects är en bok som man sugs in i och inte kan släppa, både för att det är spännande och för att det är så skickligt skrivet att det helt enkelt är en njutning att läsa. Gillian Flynn har en förmåga att bygga upp stämningar och med små detaljer kunna få läsaren att känna sig riktigt illa till mods. Lika effektivt som plågsamt sätter hon fingret på relationen mellan förälder och barn, där de mördade flickorna rycks ifrån sina föräldrar medan deras kärlek fortfarande är helt ovillkorlig och okomplicerad. Lika enkelt som det är att älska ett litet barn, lika svårt kan det vara acceptera att ens barn utvecklas, skaffar sig egna liv och åsikter, ett eget sexliv och överhuvudtaget växer upp till att bli en egen självständig person. Huvudpersonen Camille är väl bekant med den här problematiken från sitt eget liv, där relationen mellan mor och dotter verkligen inte är av det trevliga och kärleksfulla slaget. Men det är inte bara hennes familj som är dysfunktionell, utan det plågsamma spiller på något sätt över på hela staden.

Bok nummer tre i min Tre på tre-utmaning på temat Ond Bråd Död visade sig hålla lika hög klass som de två tidigare jag har läst: Ghost Orchid av Carol Goodman och Darkness, my old friend av Lisa Unger. Jag är mycket nöjd  med det här gett mig tillfälle att äntligen ta mig an tre mörka och engagerande böcker som länge stått på min Att läsa-lista. Och klar blev jag med utmaningen också, även om de sista två böckerna blev liggande ett tag utan att jag kom mig för att skriva om dem. Nu är det gjort i alla fall och det känns skönt att ha slutfört det hela. Hur har det gått för er andra med den här utmaningen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar