Böcker

Böcker

fredag 1 november 2013

Oktobersammanfattning


Oktober började för min del med stress och slutade med att jag var däckad i rejäl förkylning. Men en hel del annat hände också, inte minst årets Swecon, Fantastika. Det var ett par trevliga dagar i Nacka där jag inte minst imponerades av Jo Walton som både var underhållande att lyssna på och hade intressanta åsikter om skrivande och litteratur. Men så skriver hon ju själv bra böcker och verkar läsa väldigt mycket. Även Lovecraft kom att sätta sin prägel på den här månaden, både för att det var Lovecraftfestival och för att jag såg skräckmusikalen Necronomicon.

Litterära priser har också varit ett aktuellt tema, även om Nobelpriset gick till en annan kanadensisk tant än den jag hade hoppats på. Augustpriset har ännu inte delats ut, men där hoppas jag på Bea Uusma med Expeditionen – Min kärlekshistoria. Det är en faktiskt delvis rätt ruggig bok där hon med otrolig passion för sitt ämne lyckas göra alla små detaljer intressanta kring det olyckliga slutet för den här polarexpeditionen.

Andra böcker som jag skrivit om den här månaden är S J Boltons senaste, Odödlig, som är helt ok förutom att huvudpersonen Lacey Flint känns rätt trött vid det här laget. En mer spännande bekantskap var dystopin Drömgångare av Samantha Shannon.

Annars har jag förfasat mig över de eventuella planerna på en film på temat quidditch, tittat på boktrailers, och inte minst äntligen, äntligen har Donna Tartts nya bok The Goldfinch kommit. Efter att ha väntat så länge på den boken (det är elva år sedan hennes senaste) är det väl passande att det här är en rejält lång sak som tar lång tid att läsa. Så nu när höstmörkret verkligen har fallit passar jag på att helt försjunka mig i den ett tag. Läsrapport kommer under november, men jag kan i alla fall skvallra om att det nog faktiskt är så att boken lever upp till de högt ställda förväntningarna. Underbart, inte sant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar