Böcker

Böcker

onsdag 18 december 2013

Julklappsbestyr


Julen börjar definitivt närma sig, oavsett vad man tycker om den saken. Just i dessa dagar är stressen på topp både när det gäller att hinna klart allting på jobbet och att fixa allt som skall göras inför julen. I det ingår givetvis att ordna julklappar, vilket ju kan var både lätt och svårt beroende på vem det är som skall ha dem. Jag brukar satsa på böcker, i min värld är det helt enkelt alltid den bästa presenten... Dessutom ser jag det som min uppgift att prångla ut god litteratur till övriga familjemedlemmar. Rollen som läsuppfostrare tar jag på stort allvar! Därför får de små syskonbarnen givetvis böcker, oavsett vad de önskat sig (vilket snarare har med dataspel att göra). Jag vill dock i sammanhanget understryka att de verkligen inte lider brist på andra julklappar, tvärtom. Någon måste ju se till att de har böcker att läsa om andan skulle falla på.

Som en god gothmoster ser jag det naturligtvis också som en plikt att förse småflickorna med lagom skrämmande läsning. Till exempel kommer Spindlar och spöken av Ewa Christina Johansson att ligga i ett av paketen. Deras föräldrar är inte helt förtjusta, men framför allt lilla L (5 år) älskar allt vad vampyrer och spöken heter. My work is done, mouhahahaha! 

Fast det kan gå snett ibland med bokklapparna. Egentligen borde jag väl diskvalificeras helt från den här uppgiften efter att förra året ha köpt Gillian Flynns Sharp Objects till min mamma. Den är väldigt bra, men handlar om ett riktigt dåligt mor-dotterförhållande. Inte för att jag tror att hon läste in något dolt budskap i valet av bok, ändå hade det nog fått bli en annan om jag hade tänkt efter litet grann...

Och för egen del hoppas jag givetvis att tomten skall komma med åtminstone några böcker. Visserligen skulle ingen som känner mig helt på fri hand skulle våga ge en mig bok eftersom risken är stor att den redan befinner sig i någon av de stora bokhögarna man snubblar över här hemma. Men det brukar fungera bra att komma med litet små antydningar om lämpliga titlar – tomten har under åren visat sig vara bra på att uppfatta subtila små vinkar. Och han är väl medveten om att böcker ju är det jag blir gladast över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar