Böcker

Böcker

onsdag 28 november 2012

En bok att läsa när man är klar med the Passage och the Twelve?

Att säga att en bok påminner om någon viss storsäljare är ett beprövat och effektivt säljknep – det fungerar åtminstone rätt ofta på mig. Så när SF-bokhandeln påstår att de fått in en ny bok som påminner om the Passage, då är det bara att slå till. Jag trotsade snöblåsten och gav mig ut för att införskaffa litet helgläsning.

The Farm av Emily McKay skildrar en värld där ungdomar hålls i karantän i speciella läger för att skyddas från en värld som helt tagits över av ett slags synnerligen otrevliga vampyrmutanter. Frågan är dock om de verkligen skyddas eller om syftet är att utnyttja dem? Boken handlar enligt vad jag kunnat förstå om en ett par tvillingsystrar som försöker fly från ett sådant läger, vilket är både farligt och nästintill omöjligt.

Enligt reklamen skall the Farm påminna om både the Passage och Hungerspelen. Det där med ungdomar i läger tycker jag också påminner om delar av the Twelve. Dessutom ger baksidestexten mig associationer till Carrie Ryans De vassa tändernas skog och De dödas strand. Med andra ord antyder en yttre besiktning att den här boken har drag av flera andra böcker som jag var och en för sig har uppskattat mycket. Frågan är dock om the Farm bara kommer kännas som ett konstigt hopkok av de andra böckerna eller om det är en bok som är värd att läsa för vad den är på egen hand. Det återstår att se – jag återkommer med en recension när jag har läst!

1 kommentar:

  1. Spoilade du The twelve nu?? Annars himla intressant att höra om den var bra.

    SvaraRadera