Böcker

Böcker

tisdag 1 april 2014

Zombietisdag


Veckans tema hos Boktimmen är zombier, och det är något som det då och då skrivits om här på bloggen. En gång i tiden hade jag till och med en zombiesommar, men även efter det har jag läst en och annan bok där just den här sortens levande döda förekommit. Bland annat har jag tagit mig igenom rätt många delar av The Walking Dead, även om jag inte alltid varit lika förtjust i denna serie. Ibland är det riktigt underhållande zombieaction, medan det i andra böcker fastnar i unkna könsroller och intetsägande handling. Men jag läser vidare åtminstone ett tag till, för det är klart värt att ta sig igenom de sämre bitarna för att komma till det andra.

Zombier har som bekant varit rätt inne ett tag, vilket gör att det kommit ut mycket böcker om dem som sinsemellan är väldigt olika. Det finns allt från hjärnätarslafs till tonårsromantik(!), även om postapokalypsskildringar väl tillhör de vanligare (ett tema utesluter dock inte övriga, det finns många olika subgenrer). Några böcker som jag kan rekommendera är Carrie Ryans De vassa tändernas skog, De dödas strand och Den mörka staden, som utspelar sig i ett postapokalyptiskt samhälle där zombier har fått världen som vi känner den att gå under. Ett inte ovanligt tema i den här sortens böcker, även om det finns andra varianter. En sådan är zombiesteampunk, som man till exempel hittar hos Susan Dennard, där hittills Something Strange and Deadly och A Darkness Strange and Lovely kommit ut (en tredje del kommer senare i år).

De senaste månaderna har varit zombiefria för min del, men förr eller senare lär det väl dyka upp någon sådan bok igen som verkar intressant. Fast är det inte så att zombievågen har mattats av? Jag tycker inte det verkar förekomma så många zombier bland böcker som är på gång att ges ut – eller är det bara jag som missat dem..?

2 kommentarer:

  1. Jag tror den mattats av, det har nog skrivits så mycket som man kan skriva om zombier. Tror jag... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst känns det som att allt är sagt? Fast man kan alltid bli överraskad... :)

      Radera