Böcker

Böcker

onsdag 8 oktober 2014

Dags att Nobelspekulera

Så var det den tiden på året när det börjar närma sig att vi får veta vem som får årets Nobelpris i litteratur. Som alltid brukar jag med emfas hävda att det egentligen inte spelar någon roll för min del vem pristagaren blir, men samtidigt kan jag aldrig låta bli att vara nyfiken. Så vad tror jag den här gången då? Tja, en författare som kanske skulle kunna vara aktuell är Svetlana Aleksijevitj. Hon är i alla fall en av de där som brukar nämnas som möjliga pristagare, dock utan att någon vet vad Svenska akademiens ledamöter egentligen har för åsikter om henne. Jag tyckte i alla fall att Kriget har inget kvinnligt ansikte var en fascinerande bok. Utöver det tänker jag helt enkelt upprepa mina bägge stalltips från förra året, dock är jag samtidigt säker på att inte någon av dem kommer att vara den person vars namn Peter Englund kommer att utropa där i börssalen på torsdag.

Väldigt osannolikt är att akademien väljer en blond tant från Kanada för andra året i rad, vilket betyder att det inte blir Margaret Atwood. Hon är annars en författare som jag absolut tycker skulle förtjäna ett Nobelpris. Joyce Carol Oates tror jag inte att det blir heller, vilket jag tycker är extra synd eftersom jag för tillfället hamnat i en rejäl JCO-fas. Det jag skrev om henne förra året står sig bra den här gången också: "när jag såg omslaget till hennes senaste bok, The Accursed, tyckte jag att det kändes som "gå och dränk er, Svenska akademien!" Visserligen är det väl inte rätt att kalla det här för en vampyrbok, men det är nog tillräckligt mycket gotisk skräck för att diskvalificera Oates som potentiell pristagare. Med tanke på vilken total beröringsskräck akademien verkar ha för litteratur med fantastikinslag är det inte särskilt troligt att priset någonsin blir hennes." 

Nåväl, JCO klarar sig utmärkt utan något Nobelpris. Och visst kommer jag inte kunna motstå att bevaka tillkännagivandet av priset, men jag tänker också krama fina The Accursed litet extra mycket. Det är den väl värd!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar