Böcker

Böcker

lördag 13 september 2014

Dubbelt Dublin

Det är faktiskt Skottland jag varit i de senaste dagarna, inte Irland, men på sätt och vis blev det samtidigt litet Dublin också. Nu var det inte någon semester jag var på, utan det har varit ett par intensiva dagar med jobb hela tiden och ingen tid till något annat. Men en bok måste jag ju ha med mig överallt och den här gången var det The Secret Place, alltså Tana French senaste, som fick bli ressällskap. Ett antal sidor hann jag trots allt läsa i den, särskilt på dit- och hemvägen, och det gjorde att Dublinkänslan lurade runt hörnet hela tiden.

En annan bok som utspelar sig i Dublin är Barry McCreas The First Verse, en helt underbar sak som kan beskrivas som en queer The Secret History i Dublinmiljö. Och då förstår ni att det är något riktigt, riktigt läsvärt vi talar om. När jag flyttade om i mina bokhyllor nyligen stötte faktiskt jag på den här boken och stod och bläddrade i den en lång stund. Det är rätt länge sedan jag läste den (den kom 2005), så det var litet som att återse en gammal vän. Den fick en hedersplats i min nya bokhylla. Som av en händelse annonserades det bara några dagar senare att Barry McCrea skulle komma till Uppsala på kulturnatten för att intervjuas av Dark Places-Helena Dahlgren. Men ni kan tänka er min besvikelse när jag insåg att arrangemanget skulle äga rum idag på eftermiddagen och att jag skulle missa det eftersom jag precis just då skulle sitta på en flygplats och vänta på att byta plan. Jag hade väldigt gärna velat vara där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar