Böcker

Böcker

tisdag 14 maj 2013

Slutet för Sookie



Häromdagen hade Eli läser och skriver ett inlägg som handlade om bokserier som hon inte avslutat. För egen del har jag också påbörjat väldigt många serier utan att läsa klart dem, men jag ser inte det som ett så stort problem. I vissa fall är det helt enkelt så att jag inte hunnit med alla delar, men att jag tänker mig att någon gång i framtiden läsa mer i samma serie. Även bra böcker kan bli för mycket om man överdoserar, så det gäller att gå fram med måtta. Men i många andra fall har jag medvetet valt att inte fortsätta med fler böcker. Jag ser det som en slags timing, där det gäller att veta när man skall lägga av. Det finns serier där de första böckerna är riktigt bra, men där det helt enkelt inte håller hela vägen. Ett sådant exempel är Laurell K. Hamiltons böcker om Anita Blake, där jag tyckte att de första böckerna var helt ok varulvs-/vampyraction. Sedan efter ungefär bok fem blev det helt obegripligt tråkigt och dåligt. Någon gång skall jag berätta vad jag verkligen tycker om Anita Blake...

Idag tänkte jag istället fundera litet kring en annan serie som jag gav upp efter ett tag, nämligen Charlaine Harris böcker om Sookie Stackhouse. Jag började läsa de här böckerna för rätt länge sedan, när bara de allra första hade kommit ut. Då tyckte jag att de var smått harmlösa, men ändå trevliga att lägga ett par timmar på. Jag läste en om året ungefär och efter ett tag hade det blivit rätt många böcker. Men där någonstans blev det som att det inte längre hände något spännande längre och ärligt talat var jag rätt trött på Sookies kärleksliv. Helt och hållet har jag inte gett upp de här böckerna, vi får väl se om andan faller på någon gång.

Intressant i sammanhanget är dock att den sista boken i serien kommit ut häromdagen, där man skall få veta hur allting slutar för Sookie och de andra. Dead Ever After heter den, och det är uppenbarligen en bok som orsakat mycket raseri hos den trogna läsarskaran. Kolla till exempel läsarrecensionerna på Amazon eller Goodreads, många av dem är helt galet arga. Visst finns det en del som är positiva, men väldigt många är det inte – och man får en känsla av att de som skriver verkligen gillat de tidigare böckerna i serien. Författaren själv anade säkert vad som var på gång, för hon hade redan i förväg meddelat att hon inte tänkte göra någon promotionturné för boken. Hon ville nog inte ville utsätta sig för en lång räcka med besvikna läsare som hon var tvungen att förklara sig för dag efter dag...

Visst har jag kollat upp vad det är som gjort folk så upprörda, men det är egentligen inte det intressanta i sammanhanget (ni får inga spoilers av mig!). Riktigt fascinerande tycker jag istället att förhållandet mellan författare och läsare är, där enligt vad jag förstått de ilskna fansen tycker att den sista boken inte passar ihop med de tidigare. De menar att det som byggts upp i bok efter bok helt plötsligt inte finns där längre, och att vissa huvudpersoner inte alls beter sig och resonerar som man kommit att förvänta sig efter att ha läst så många böcker om dem. Charlaine Harris tycker givetvis att hon som författare har rätt att bestämma över vad hon själv skall skriva och att läsarna inte har något att säga till om vad som skall hända. Av hennes facebook-sida framgår att hon känner sig rätt sårad över reaktionerna som boken fått, och det kan man ju förstå. Detta särskilt som vissa enligt Aftonbladet påstås ha gått så långt att de både hotat henne till livet och sagt att de själva skulle begå självmord. De där sakerna har jag svårt att tro att någon menar på allvar, men däremot kan det nog stämma att en del blivit så upprörda över förhandsinformationen om boken att de bestämt sig för att inte köpa den.

Ja, vad tycker ni: får en författare göra vad som helst med sina fiktiva karaktärer? Det anser väl jag, men samtidigt är det ett problem om det som händer i en bok inte känns trovärdigt. Om tuffa coola vampyrer helt plötsligt är tandlösa mesar (en alltför vanlig utveckling i många vampyrböcker) – det är precis just sådant som får en att tänka att ääh, den här bokserien tänker jag inte slösa mer tid på. Jag läser något annat!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar