Böcker

Böcker

söndag 31 mars 2013

Månaden mars


Mars blev inte någon bra läsmånad för min del. Jag har varit fokuserad på annat, framför allt väldigt mycket jobb. Så mycket att jag beklagat mig över min läsfrustration här på bloggen. På grund av det här har jag fortfarande flera stora tegelstenar som ligger och väntar på att jag skall kunna varva ned tillräckligt för att kunna fokusera på dem. Men jag vet i alla fall att jag har bra saker som väntar framöver.

Hur som helst blev det ändå några bra böcker den här månaden. Höjdpunkterna var två helt nyutkomna böcker: Kretsen av Maggie Stiefvater och Doktor Joseph av Andreas Roman, två riktigt bra saker där jag verkligen ser fram emot att det kommer fortsättningar. Några klassiker blev det också: Spöket på Canterville av Oscar Wilde och Löwensköldska ringen av Selma Lagerlöf. Bägge var omläsningar av gamla favoriter som visade sig vara lika bra som jag mindes dem. En rysk klassiker som inte funnits att läsa på svenska tidigare var Demonen av Michail Lermontov, ett fascinerande och vackert diktverk. Klassiker var också temat för slutet på månaden, då det var dags för Jane Austen-dagen.

Ett par bra spökiga böcker blev det också: Girl of Nightmares och The Greatcoat. Utöver detta har jag tuggat i mig en del deckare, funderat över Dracula-trenden inom film och tv, varit på en trevlig Londonresa, konstaterat att sommarens utgivning av böcker inte verkar innehålla så mycket för mig och diskuterat gränsen mellan fiktion och verklighet inom litteraturen.

Förhoppningsvis kommer jag kunna fokusera mer både på läsning och på bloggen under april månad. En spännande sak kan jag flagga för redan nu: sista delen i Carrie Ryans zombieapokalypstrilogi som jag håller på att läsa nu under påskhelgen. Ni vet, det är ju uppståndelsens tid – då måste väl zombier passa bra, inte sant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar