Böcker

Böcker

lördag 30 mars 2013

Jane Austen och jag


Trodde ni att det bara var en vanlig påskafton idag? Det är det inte, för idag är nämligen den stora Jane Austen-dagen! Det är Fiktiviteter som har arrangerat det hela, och det innebär alltså att det runt om på ett antal bokbloggar kommer att publiceras Jane Austen-relaterade inlägg hela dagen. Ett schema för alla deltagare finns hos Fiktiviteter. Jag tror att det kommer bli lika trevligt som under Doctor Who-helgen i september.

Att jag skulle delta i något som har med Jane Austen att göra kan kanske tyckas litet förvånande, för det är inte direkt den typen av böcker som brukar förekomma här på bloggen. Jag är ju egentligen så att säga mer lagd åt Wuthering Heights-hållet. Men det betyder inte att jag inte läst Jane Austen och definitivt inte att jag saknar åsikter om hennes böcker eller de filmatiseringar av dessa som gjorts. Tvärtom. Det är nämligen så att jag är uppväxt i en familj med synnerligen hängivna anglofiler, vilket gör att Jane Austen är något jag varit välbekant med sedan barnsben. Det gäller även allt annat engelskt – christmas pudding till jul och Cadburys creme eggs till påsk – som liksom alltid funnits där. Och engelsk litteratur i massor, självklart inklusive Jane Austen.

För egen del uppskattar jag verkligen allt engelskt, det är bara det att jag inte begränsar mig till det. Som märkts här på bloggen läser jag inte alls bara engelsk litteratur, utan gärna också bland annat rysk och svensk. Dessutom förekommer det att jag – ve och fasa – läser svenska översättningar av engelskspråkiga böcker (förlåt mamma, hoppas du inte läser det här!). Ingen sann anglofil, med andra ord. Men visst är England underbart, och så sent som förra veckan var jag på ett mycket trevligt besök i London. När morgon-tvn har initierade diskussioner om vilken skådespelare som kan passa att bli nästa Doctor Who, då kan jag inte annat än trivas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar