Böcker

Böcker

torsdag 31 januari 2013

Och så var januari slut...


När jag skrev om mina nyårslöften för 2013 så sade jag att jag funderade på att införa någon slags månadssammanfattningar på bloggen. Och här kommer den första, för januari månad. Det blir inte någon statistik över exakt vad jag läst eller så, utan mer litet reflektioner kring vad som varit höjdpunkter och bottennapp under den gångna månaden.

I alla fall kan man konstatera att medan januari var en rätt bister vintermånad här hemma, så passade jag på att dra till varmare trakter där jag läste och latade mig. Av den anledningen har januari varit en rätt bra läsmånad och jag tror knappast att februari kommer ge lika mycket tid över till sådant. Dock hoppas jag under den månaden att hinna med recensioner för fler av de böcker som jag läst under januari men inte tagit mig tid och ork att skriva något om på bloggen. Av det jag läste var några stycken riktigt bra, framför allt Feberflickan och The White Devil som bägge var intensiva, välskrivna och helt enkelt inte gick att lägga ifrån sig. Annat som kanske inte höll samma litterära kvalitet, men som ändå var spännande och underhållande läsning, inkluderar spökjakten Anna klädd i blod och del två om siaren Alex Verus, Cursed. Månadens stora besvikelse var att zombieapokalypsdramat Exit Kingdom, fortsättningen på en av förra årets stora favoriter The Reapers are the Angels, inte alls höll måttet enligt min mening. Men så är det ibland, tyvärr.

I nyårslöftena skrev jag att jag ville läsa mer serier, och det har jag gjort – så det nyårslöftet får väl nästan sägas vara uppfyllt fastän året knappt har börjat. Unwritten och Locke & Key visade sig vara mycket trevliga bekantskaper och jag planerar definitivt att läsa fler delar av dem. Vad har hänt annars då? Jo det har peppats för kommande Berättelser från Engelsfors och för nyutgåvan av Jevgenij Zamjatins dystopi Vi. Dessutom har jag funderat en del kring den vikande bokförsäljningen förra året.

Mest lästa inlägg var det där jag outade mig som Dan Brown-läsare, så nu vet ni det också! Men även om man tycker att hans böcker har många brister (inte minst rent stilistiskt), kan man utifrån dem ha jättespännande diskussioner med folk om historia, myter, religion, kyrkans historia, konspirationsteorier och en massa annat sådant. Och det kan ju vara riktigt roligt.

Vad kan man då vänta sig framöver? Ja, inte för att jag känner mig bunden av de där nyårslöftena, men i alla fall talade jag där också om att läsa klassiker. Och det är jag sugen på, så pass att jag anmält mig som klassikerläsare i utmaningen hos Lyrans noblesser. Det har dock inte blivit så mycket med den saken ännu, men det kommer nästan garanterat i februari. Jag har laddat ned flera riktiga gamla mästerverk som e-böcker, så nu är det bara att sätta fart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar